Мета навчальної дисципліни: підготовка фахівців, здатних оцінити небезпеки робочого місця та самостійно  виконати поставлене перед ним інженерне завдання в галузі забезпечення безпеки й поліпшення умов праці, а також системно підходити до управління охороною праці, взаємодіючи з підприємствами, організаціями, науковими установами тощо з питань забезпечення безпеки у надзвичайних ситуаціях та проведення відповідних досліджень.

Предметом вивчення навчальної дисципліни «Інтелектуальна власність» є основи правових та економічних аспектів інтелектуальної власності у галузі охорони праці.

Програма навчальної дисципліни включає 6 тем, які складені на основі чинного законодавства України та міжнародно-правових актів з урахуванням основних теоретико-методологічних підходів щодо вивчення інституту права інтелектуальної власності, вироблених вітчизняною на зарубіжною правовою наукою.

В умовах стрімкого розвитку науково-технічного прогресу в сучасному світі інтелектуальна діяльність людини в різних сферах духовного і матеріального виробництва набуває усе більшого значення. Усі новітні досягнення в сфері науки, літератури, мистецтва, у розвитку наукомістких і високотехнологічних виробництв являють собою результат творчої діяльності людини і є об'єктами інтелектуальної власності. Питання охорони і використання інтелектуальної власності в сучасних умовах переходу до ринкових відносин починають відігравати все важливішу роль у комерційній, підприємницькій і виробничій діяльності підприємств та установ України усіх форм власності. У цьому відношенні всім, хто займається або готується до подібного роду діяльності, необхідно досить чітко уявляти собі, що таке інтелектуальна власність, у чому полягає її сутність, як вона охороняється в сучасному світі і до яких серйозних матеріальних витрат може привести порушення її прав.

Навчання з дисципліни «Інтелектуальна власність» розпочинається майже в середині освітнього процесу, тому її теоретичні положення виступають певним зв’язком між дисциплінами циклу загальної та професійної підготовки для ефективного засвоєння здобувачами вищої освіти дисциплін циклу професійної підготовки.

Метою викладання навчальної дисципліни «Іноземна мова для міжнародних тестів» є розвиток іншомовних комунікативних компетентностей слухачів, необхідних для успішного складання міжнародних тестів TOEFL та IELTS.

Основними завданнями вивчення навчальної дисципліни «Іноземна мова для міжнародних тестів» є:

  • ознайомлення зі структурою завдань міжнародних тестів TOEFL та IELTS, вимогами до їх виконання та критеріями оцінювання;
  • формування лексичної та граматичної компетенції відповідно до вимог тестів TOEFL та IELTS;
  • удосконалення навичок і вмінь рецептивної та мовленнєвої діяльності  в умовах усного й письмового спілкування, необхідних для складання міжнародних тестів.

Оволодіння системою знань опрацювання заходів щодо
здійснення державної політики з охорони праці на загальнодержавному,
регіональному і галузевому рівнях, а також розроблення та реалізації заходів,
спрямованих на: забезпечення належних, безпечних і здорових умов праці.
утримання в належному стані виробничого устаткування, будівель споруд;
організацію навчання з охорони праці та промислової безпеки; облік, аналіз та
оцінка стану умов і безпеки праці; страхування працівників від нещасного випадку
на виробництві та профзахворювання.

Навчальна дисципліна «Техніко-економічний аналіз заходів у сфері професійної діяльності» є професійною (обов’язковою) компонентою освітньо-професійної програми «Охорони праці» спеціальності 263 «Цивільна безпека» у галузі знань  26 «Цивільна безпека».

Знання отримані під час вивчення навчальної дисципліни «Техніко-економічний аналіз заходів у сфері професійної діяльності» дають змогу здобувачеві вищої освіти з’ясувати економічні відносини, специфіку дії економічних законів та закономірностей у сфері цивільної безпеки та у сфері охорони праці.

Знання отримані під час вивчення навчальної дисципліни «Психологія та педагогіка вищої школи» спрямовані на формування уявлення про систему вищої школи, професійну адаптацію до викладацької та наукової діяльності  в процесі включення у професійну спільноту.  Отримані знання допомагають розвити практичні вміння, що забезпечують кваліфіковане виконання своїх професійних обов’язків, психологічну та особистісну готовність до виконання професійних обов’язків в науково-педагогічній діяльності.

Даний курс передбачає теоретичне і практичне оволодіння здобувачами вищої освіти системою знань про основи науково-педагогічної діяльності та навичок управління аудиторією в процесі викладання матеріалу, а також управління груповою динамікою в професійній спільноті.

Курс передбачає розглянути та засвоїти основні психологічні поняття, що сприятимуть високому рівню професійної компетентності в службовій діяльності. Набуті знання також формують особистість майбутнього професіонала.

Цей курс присвячено базовим засадами організація досліджень майбутніх фахівців у сфері цивільного захисту і охорони праці. Наголос зроблено на поняттях та категоріях, загальних засадах сучасного розвитку, особливостями досліджень під впливом глобалізації ТНТР. 

Метою викладання навчальної дисципліни «Ґендерні основи безпеки та трудової діяльності» є формування у здобувачів вищої освіти системних уявлень про основні питання ґендеру в безпеці та аспекти його вивчення в трудовій діяльності, забезпечення здобувачів вищої освіти комплексом знань, умінь та навичок, необхідних для застосування в професійній діяльності у сфері охорони та безпеки праці.

Міжнародні стандарти з безпеки і гігієни праці - це дисципліна, яка спрямована на вивчення змісту, шляхів та можливостей   запровадження міжнародних і європейських стандартів з безпеки і гігієни праці в систему управління охороною праці підприємства (установи, організації) з метою запобігання нещасних випадків і професійних захворювань в процесі праці. Предметом вивчення дисципліни є сутність, види, зміст та особливості міжнародних та європейських стандартів та можливості їх застосування у сфері охорони праці. В освітньо-професійній програмі    "Охорона праці" навчальна дисципліна входить в склад обовязкових професійних компонент і має на меті  формування системи теоретичних знань, умінь, навичок та компетентностей щодо застосування положень міжнародних і європейських стандартів з безпеки та гігієни праці у практичній діяльності фахівця з охорони праці.  

Викладено питання взаємодії людини і навколишнього середовища, необхідних для прийняття рішень у подальшій професійній діяльності згідно з принципами сталого розвитку територій для забезпечення еколого-економічного зростання та соціального благополуччя. Наведено теоретичний матеріал та приклади практичного використання основних положень курсу. В курсі лекцій розглянуто такі розділи:теоретично-концептуальні засади сталого розвитку; розробка регіональних та місцевих стратегій сталого розвитку; науково-прикладні засади сталого розвитку; засади переходу суспільства до сталого розвитку; екологічна складова сталого розвитку суспільства; роль екологічної освіти в реалізації сталого розвитку; інформування та залучення суспільства до переходу на засади сталого розвитку України.

для здобувачів вищої освіти, які навчаються за другим (магістерським) рівнем вищої освіти в галузі знань 18 «Виробництво та технології», за спеціальністю 183 «Технології захисту навколишнього середовища», в галузі знань 10 «Природничі науки», за спеціальністю 101 «Екологія», в галузі знань 26 «Цивільна безпека», за спеціальністю 263 «Цивільна безпека». Може бути корисним під час аудиторних занять та для самостійної роботи.

             Знання отримані під час вивчення навчальної дисципліни «Прикладні інформаційні технології та кібербезпека» спрямовані на формування у здобувачів вищої освіти необхідного в їх подальшій професійній діяльності рівня знань та умінь з питань використання інформаційних технологій для розв’язання складних завдань у сфері охорони праці, критерії оцінки їх захищеності і методи забезпечення їх інформаційної безпеки.

         Знання отримані під час вивчення навчальної дисципліни «Моніторинг надзвичайних ситуацій та теорія ризиків» спрямовані на основні положеннями нормативно-правової бази моніторингу надзвичайних ситуацій, методи прийняття управлінських рішень та оцінки як локальних так й інтегральних ризиків виникнення небезпечних подій.
        Даний курс передбачає теоретичне і практичне оволодіння методами прогнозування надзвичайних ситуацій, реконструкції полів забруднення, детермінованими методами прийняття рішень, методами прийняття рішень в умовах невизначеності, методами оцінки ризиків виникнення небезпечних подій.
        Відмінною особливістю даного курсу є те, що здобувачі здатні на підставі одержаної інформації здійснити прогнозування розвитку небезпечних явищ та процесів, приймати оптимальні управлінські рішення та оцінювати їх наслідки.

Знання отримані під час вивчення навчальної дисципліни «Теорія прийняття управлінських рішень» необхідні для прийняття здобувачами оптимальних управлінських рішень в їх подальшій професійній діяльності. Знання основних категорій науки управління, різних підходів, що набуті в практиці управління натепер, дають змогу скористатися ними та більш свідомо приймати рішення в вирішенні завдань цивільного захисту в конкретній ситуації. Застосовують для практичної діяльності керівників усіх рівнів управління у виконанні завдань органами та підрозділами системи цивільного захисту.

  Даний курс передбачає теоретичне і практичне оволодіння принципами, методами, функціями , в цілому, технологією управління на кожному етапі прийняття рішень та етапах життєвого циклу організацій.

  Мета викладання дисципліни: формування у майбутніх фахівців з базовою вищою освітою необхідного в їхній подальшій професійній діяльності рівня знань та умінь з питань організації та управління підрозділами або окремими підлеглими виконавцями, спрямованого на виконання покладених на них завдань, уміння правильно планувати, організовувати, мотивувати та контролювати хід виконання завдань, дотримуватись принципів та правильно застосовувати методи до своїх підлеглих, засвоєння основних принципів організації управлінської діяльності.

         Знання отримані під час вивчення навчальної дисципліни «Теорія систем та системного аналізу» сприяють застосовуванню на практиці основних положень теорії систем та системного аналізу, розвиненню системного мислення та усвідомлення про необхідність застосування системного підходу до завдань управління та прийняття рішень, до дослідження складних явищ і процесів у соціально-економічних системах з метою зниження антропогенного впливу на природне середовище й забезпечення безпеки особистості та суспільства, розробці оптимальних рішень щодо підвищення рівня безпеки об'єкта.

        Даний курс передбачає теоретичне і практичне оволодіння системним мисленням, методами системного аналізу, методами моделювання систем методами з метою використання цих процедур здобувачами вищої освіти для вирішення завдань, які виникають перед ними в процесі формування та прийняття управлінських рішень в сфері цивільної безпеки.

Метою вивчення навчальної дисципліни «Організація навчання діям у надзвичайних ситуаціях» є ознайомлення із завданнями та особливостями організації заходів цивільного захисту на підприємстві, в установі, організації; вивчення основних способів захисту працівників від уражаючих факторів надзвичайних ситуацій (НС) з урахуванням особливостей виробничої діяльності; ознайомлення з інформацією, що міститься в планах реагування на НС про дії в умовах загрози і/або виникнення НС; набуття практичних вмінь щодо користування засобами індивідуального і колективного захисту, первинними засобами пожежогасіння і сприяння проведенню рятувальних та інших невідкладних робіт під час ліквідації НС; оволодіння навичками з надання першої допомоги потерпілим та формування знань та вмінь з питань оперативно-тактичної діяльності підрозділів цивільного захисту достатніх для організації та керування діями угруповання сил цивільного захисту щодо реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру та ліквідації їх наслідків.

 

Мета вивчення дисципліни: сформувати систему здатностей та вмінь з основ дослідження причин, умов та механізмів формування захворювання населення різної етіології (інфекційної, токсикологічної тощо) шляхом аналізу особливостей їх розподілення за територіями та в часі, використовуючи дані для розробки засобів профілактики хвороб, в тому числі під час професійної діяльності.

Навчальна дисципліна «Епідеміологія та токсикологія» висвітлює систему вмінь з основ дослідження причин, умов та механізмів формування захворювання  населення спричинені інфекційними захворюваннями або токсичними речовинами. Дисципліна вчить аналізувати особливості розподілення епідемій та інтоксикацій за територіями, серед різних груп населення та в часі; основні шляхи потрапляння, транспортування, перетворення токсичних речовин та їх виведення з організму. Висвітлює питання у використанні даних для розробки засобів профілактики захворювання хвороб та методи захисту людей від токсичних речовин.

Дисципліна покликана узагальнити уявлення про сучасні та прогноз майбутніх тенденцій та напрямки фундаментально-наукових досліджень епідеміології інфекцій та токсичних інтоксикацій для майбутньої професійної орієнтації.

Теоретичні положення дисципліни «Епідеміологія та токсикологія»  виступають певним підґрунтям для ефективного засвоєння здобувачами вищої освіти дисциплін у подальшій професійній підготовці.

Вивчення навчальної дисципліни «Екологічна безпека» передбачає розкриття таких проблемних питань сьогодення, як:

- дослідження основних екологічних проблем в світі та Україні;

- дослідження системи нормування антропогенного навантаження на довкілля та людину;

- проблеми екологічної безпеки як стану захищеності кожної окремої людини, суспільства, держави від надмірної екологічної небезпеки.

Передбачається розвиток у здобувачів вищої освіти логічного мислення, уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки дисципліни із повсякденним життям; формування екологоорієнтовного світогляду.

Навчальна дисципліна «Методологія та організація наукових досліджень» (далі – МОНД) відноситься до циклу професійної (вибіркової) підготовки за другим (магістерським) рівнем вищої освіти, галузь знань – 26 «Цивільна безпека», спеціальність – 263 «Цивільна безпека» за освітньо-професійною програмою «Охорона праці». Загальне навантаження становить 90 годин, з них 14 годин – лекції, 30 годин – семінарські заняття, 46 годин – самостійної підготовки.

Метою викладання навчальної дисципліни МОНД є підготовка фахівців, які мають володіти компетентностями, потрібними для засвоєння базових знань щодо теоретико-методологічних засад, основних методів, підходів і прикладних розробок у сфері наукової та науково-дослідної діяльності.

Актуальність вивчення навчальної дисципліни першочергово пояснюється тим, що сучасне виробництво стає все більш багатогранним і об’ємним, використовуючи досягнення багатьох наукових галузей. На сьогодні наука все більшою мірою стає безпосередньою виробничою силою. Відтак значущість вивчення навчальної дисципліни «МОНД» першочергово пояснюється тим, що сучасності властиве посилення впливу науки та наукових відкриттів на будь-яку сфери суспільних відносин. Слід врахувати і те, що сукупність отриманих у результаті вивчення даної навчальної дисципліни знань та умінь має скласти надійний теоретичний фундамент для написання кваліфікаційної дипломної роботи.

 

 


Характеристика навчальної дисципліни

Навчальна дисципліна «Державне управління охороною праці та техногенною безпекою» (далі – ДУОП) відноситься до циклу професійної (обов’язкової) підготовки за другим (магістерським) рівнем вищої освіти, галузь знань – 26 «Цивільна безпека», спеціальність – 263 «Цивільна безпека», освітньо-професійна програма – «Охорона праці». Загальне навантаження становить 105 годин, з них 12 годин – лекції, 26 годин – семінарські заняття, 67 годин – самостійної підготовки.

Навчальній дисципліні ДУОП відводиться одне з чільних місць у підготовці фахівців з охорони праці. Першочергово це пояснюється реальними політичними і соціально-економічними процесами, а саме: незавершеним процесом формування національного законодавства; інтенсивною інтеграцією України у світове товариство; структурними змінами в економіці, розвитком процесів роздержавлення, утворенням нових форм і методів господарювання, суттєвим збільшенням кількості суб’єктів господарської діяльності різних форм власності тощо.

Метою навчальної дисципліни є підготовка фахівців, які мають володіти компетентностями, потрібними для засвоєння базових знань щодо суті державного управління охороною праці та техногенною безпекою, ролі держави та її інститутів в охороні праці; заходів, спрямованих на створення цілісної системи державного управління охороною праці та техногенною безпекою.

Завдання: оволодіння системою знань опрацювання заходів щодо здійснення державної політики з охорони праці на загальнодержавному, регіональному і галузевому рівнях, а також розроблення та реалізації заходів, спрямованих на: забезпечення належних, безпечних і здорових умов праці. утримання в належному стані виробничого устаткування, будівель споруд; організацію навчання з охорони праці та промислової безпеки; облік, аналіз та оцінка стану умов і безпеки праці; страхування працівників від нещасного випадку на виробництві та профзахворювання.


Знання отримані під час вивчення навчальної дисципліни «Стандартизація, метрологія та сертифікація у сфері професійної діяльності» передбачають засвоєння основ стандартизації метрології та сертифікації; вивчення порядку організації стандартизації в органах та підрозділах ДСНС України; основи теорії, принципи дії та будову засобів вимірювань, їх метрологічні та експлуатаційні характеристики; оволодіння методами розрахунку похибок результатів вимірювань при проведенні метрологічної атестації або повірки засобів вимірювальної техніки; вивчити структуру та функції метрологічної служби органів та підрозділів ДСНС України; порядок  метрологічного забезпечення діяльності ДСНС України; контроль якості виготовлення та відновлення деталей та вузлів машин та обладнання, поняття сертифікації, порядок проведення сертифікації продукції згідно чинного законодавства.

Висококваліфікований спеціаліст системи ДСНС України повинен самостійно і творчо вирішувати розрахунково-конструкторські та наукові задачі практики по забезпеченню безпеки населення та територій.

Мета навчальної дисципліни: підготовка фахівців, здатних оцінити небезпеки робочого місця та самостійно  виконати поставлене перед ним інженерне завдання в галузі забезпечення безпеки й поліпшення умов праці, а також системно підходити до управління охороною праці, взаємодіючи з підприємствами, організаціями, науковими установами тощо з питань забезпечення безпеки у надзвичайних ситуаціях та проведення відповідних досліджень.

Метою викладання навчальної дисципліни «ДМОП» є підготовка фахівців, які мають володіти компетентностями, потрібними для засвоєння базових знань щодо організації та функціонування МОП, міжнародних трудових та працеохоронних стандартів, і на цій основі щодо створення і підтримання здорових і безпечних умов праці.

Основними завданнями вивчення навчальної дисципліни є оволодіння системою знань щодо процесів організації та функціонування МОП; а також щодо імплементації міжнародних трудових стандартів в національне законодавство та їхнього застосування у процесі практичної діяльності на посаді інженера з охорони праці.

У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач вищої освіти повинен отримати:

знання: основних документів МОП, а також змісту конвенцій та рекомендацій цієї організації, у сукупності норм спрямованих на забезпечення безпеки і гігієни праці у різних сферах соціально-трудових відносин.

уміння: аналізувати документи МОП; порівнювати міжнародні трудові стандарти з національним законодавством; визначати характер та ключові моменти співпраці України з МОП; застосовувати зміст аналітичних доповідей МОП для підготовки дипломних робіт з працеохоронної політики; формулювати й обґрунтовувати висновки щодо рівня соціальної захищеності працівників у різних галузях виробництва.

комунікація: здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та проблеми, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов під час практичної діяльності або у процесі навчання, яка передбачає застосування теорій і методів проведення моніторингу, запобіганню аваріям та надзвичайним ситуаціям, нещасним випадкам та професійним захворюванням на виробництві.

автономія та відповідальність: мають поглиблювати отримані знання у процесі вивчення інших навчальних дисциплін на другому (магістерському) рівні вищої освіти, набувати додаткових кваліфікацій в системі післядипломної освіти.


Предметом вивчення навчальної дисципліни «Інтелектуальна власність» є основи правових та економічних аспектів інтелектуальної власності у галузі охорони праці.

Програма навчальної дисципліни включає 6 тем, які складені на основі чинного законодавства України та міжнародно-правових актів з урахуванням основних теоретико-методологічних підходів щодо вивчення інституту права інтелектуальної власності, вироблених вітчизняною на зарубіжною правовою наукою.

В умовах стрімкого розвитку науково-технічного прогресу в сучасному світі інтелектуальна діяльність людини в різних сферах духовного і матеріального виробництва набуває усе більшого значення. Усі новітні досягнення в сфері науки, літератури, мистецтва, у розвитку наукомістких і високотехнологічних виробництв являють собою результат творчої діяльності людини і є об'єктами інтелектуальної власності. Питання охорони і використання інтелектуальної власності в сучасних умовах переходу до ринкових відносин починають відігравати все важливішу роль у комерційній, підприємницькій і виробничій діяльності підприємств та установ України усіх форм власності. У цьому відношенні всім, хто займається або готується до подібного роду діяльності, необхідно досить чітко уявляти собі, що таке інтелектуальна власність, у чому полягає її сутність, як вона охороняється в сучасному світі і до яких серйозних матеріальних витрат може привести порушення її прав.

Навчання з дисципліни «Інтелектуальна власність» розпочинається майже в середині освітнього процесу, тому її теоретичні положення виступають певним зв’язком між дисциплінами циклу загальної та професійної підготовки для ефективного засвоєння здобувачами вищої освіти дисциплін циклу професійної підготовки.

Метою викладання навчальної дисципліни «Атестація та паспортизація робочих місць і ергономіка» є підготовка фахівців, здатних оцінити небезпеки робочого місця та самостійно виконати поставлене перед ним інженерне завдання в галузі забезпечення безпеки й поліпшення умов праці, а також системно підходити до управління охороною праці, взаємодіючи з підприємствами, організаціями, науковими установами тощо з питань забезпечення безпеки у надзвичайних ситуаціях та проведення відповідних досліджень.