Освітній компонент «Вступ до фаху» розкриває актуальні питання охорони праці, що становлять базовий зміст майбутньої професійної діяльності здобувачів вищої освіти і виявляються в особливостях нормотворчого та управлінського аспектів сфери охорони праці державного рівня, організації охорони праці на підприємстві, міжнародного співробітництва України в галузі охорони праці.

Освітній компонент «Вступ до фаху» вивчається першим у циклі професійної підготовки, коли здобувачі вищої освіти ще не мають достатнього уявлення про особливості та значення питань охорони праці як у загальному вимірі трудової діяльності, так і у вимірі сфери професійної діяльності. Дисципліна займає важливе місце у системі підготовки фахівця, оскільки дозволяє випускнику вирішувати конкретні професійні завдання, спираючись на набуті теоретичні знання, практичні уміння, комунікації, компетентності.

Освітній компонент «Вступ до фаху» розкриває актуальні питання охорони праці, що становлять базовий зміст майбутньої професійної діяльності здобувачів вищої освіти і виявляються в особливостях нормотворчого та управлінського аспектів сфери охорони праці державного рівня, організації охорони праці на підприємстві, міжнародного співробітництва України в галузі охорони праці.

Освітній компонент «Вступ до фаху» вивчається першим у циклі професійної підготовки, коли здобувачі вищої освіти ще не мають достатнього уявлення про особливості та значення питань охорони праці як у загальному вимірі трудової діяльності, так і у вимірі сфери професійної діяльності. Дисципліна займає важливе місце у системі підготовки фахівця, оскільки дозволяє випускнику вирішувати конкретні професійні завдання, спираючись на набуті теоретичні знання, практичні уміння, комунікації, компетентності.

Розслідування, облік та аналіз нещасних випадків професійних  захворювань та аварій на виробництві, як складова частина охорони праці, є комплексом правових, організаційно-технічних,  соціально-економічних, санітарно-гігієнічних та лікувально-профілактичних заходів і засобів спрямованих на дослідження і аналіз умов, обставин та причин, що обумовлюють виникнення нещасних випадків, професійних  захворювань та аварій на виробництві. Вивчення дисципліни передбачає розкриття таких актуальних питань сьогодення, як:

- нещасні випадки, професійні захворювання, аварії на виробництві та їх вплив на життя і здоров'я працюючих;

- правові, організаційно-технічні, соціально-економічні питання розслідування, обліку і аналізу нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві у відповідності  до чинних нормативно-правових актів;

- практичні питання розслідування, обліку та аналізу нещасних випадків на виробництві, особливості діяльності роботодавця, служби охорони праці та комісії з розслідування нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві, процедура проведення розслідування  і  уточнення в ній ролі і місця служби охорони праці.

Знання отримані під час вивчення навчальної дисципліни «Охорона праці у сфері професійної діяльності» сприяють розвитку професійного мислення здобувачів вищої освіти, надають можливість майбутньому фахівцю ознайомитись з нормативно-правовими документами в галузі охорони праці, що дозволить враховувати необхідність забезпечення безпечних умов праці та заходи захисту працівників ДСНС в умовах надзвичайних ситуацій.

Викладення дисципліни «Охорона праці у сфері професійної діяльності» полягає у наданні здобувачам вищої освіти усвідомлення відповідальності за особисту та колективну безпеку та здатностей для її оцінки і забезпечення на робочих місцях і у підрозділах під час майбутньої професійної діяльності на первинній посаді, а також формування та набуття компетентностей, знань, умінь та навичок, необхідних для здійснення їх професійної діяльності з урахуванням ризику виникнення небезпечних та надзвичайних ситуацій (аварій, пожеж тощо), які можуть привести до несприятливих наслідків на об’єктах господарської діяльності.

Відмінною особливістю курсу є надання розуміння проблем безпеки діяльності людини у різних сферах та шляхів їх вирішення, що забезпечує надійну основу для швидкої адаптації на першому робочому місті при працевлаштуванні.

Знання отримані під час вивчення навчальної дисципліни «Рятувальна та загальна фізична підготовка (розділ - Рятувальна підготовка)» дозволяють виконувати обов’язки пожежного-рятувальника під час несення служби, під час ліквідації наслідків надзвичайної ситуації у відповідності до вимог керівних документів, а також з урахуванням гендерного аспекту та питань гендерної рівності.

Даний курс передбачає формування у майбутнього фахівця чітких знань і вмінь щодо виконання посадових інструкцій пожежного-рятувальника, з врахуванням:

- вимог нормативно-правових документів щодо організації та діяльності пожежно-рятувальних підрозділів;

- призначення, принципів будови, тактико-технічних характеристик та правил експлуатації спеціального спорядження;

- правил безпеки праці під час проведення всіх видів робіт.

Відмінною особливістю даного курсу є те, що всі практичні заняття проводяться з використанням матеріально-технічної бази кафедри та НПРЧ НУЦЗ України, що дозволяє максимально приблизити до реальних умов відпрацювання питань, які виносяться на заняття.

Знання отримані під час вивчення курсу сприяють розвитку тактичного мислення у здобувачів вищої освіти. Тактичне мислення – це складний психологічний процес аналізу обстановки, яка постійно змінюється під час ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, гасіння пожежі, результатом якого є своєчасне обґрунтування й прийняття рішень з організації оперативних дій.

Метою курсу є формування у здобувачів вищої освіти вміння щодо проведення заходів з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій.

Даний курс передбачає розширення і поглиблення знань шкільного курсу «Інформатика. Базовий рівень» та посилення його прикладної спрямованості для розв’язання різноманітних прикладних та науково-технічних задач у галузі знань «Цивільна безпека», які тісно пов’язані з розрахунками з залученням персональних комп’ютерів, що виникають спочатку в рамках виконання здобувачами курсових та дипломних робіт, а потім і в процесі проведення власних наукових та науково-практичних фахових досліджень.

Знання отримані під час вивчення навчальної дисципліни сприяють розвитку аналітичного професійного мислення та дозволяють підготувати фахівця вищої кваліфікації, сформовані компетенції якого дозволяють використовувати сучасні методи обробки інформації та сучасне програмне забезпечення у різноманітних сферах життя. 

 

 

Навчальна дисципліна «Система управління охороною праці (далі – СУОП) відноситься до циклу професійної (вибіркової) підготовки за першим (бакалаврським) рівнем вищої освіти, галузь знань 26 «Цивільна безпека», спеціальність – 263 «Цивільна безпека» за освітньо-професійною програмою  «Охорона праці». Загальне навантаження становить 150 годин, з них 16 годин – лекції, 34 години – семінарські та практичні заняття, 100 годин – самостійної підготовки.

Метою викладання навчальної дисципліни є підготовка фахівців, які мають володіти компетентностями, потрібними для засвоєння базових знань щодо суті системи управління охороною праці, використання зарубіжного досвіду для ефективного управління охороною праці на основі ризик-орієнтованого підходу.

Актуальність вивчення навчальної дисципліни першочергово пояснюється тим, що робота з охорони праці має бути упорядкованою та систематизованою, лише в такому разі вона буде ефективною (в іншому ж разі вона буде хаотичною і непередбачуваною). Слід також враховувати, що наявність та ефективна діяльність СУОП – невід’ємна умова і запорука належного стану охорони праці на об’єкті. Не випадково, за оцінкою фахівців, основною причиною багатьох нещасних випадків на виробництві є незадовільне функціонування, недосконалість чи відсутність на підприємстві системи управління охороною праці.

 

 

 

 

 

 

 

В даному навчальному курсі узагальнено основні керівні документи, які визначають діяльність підрозділів оперативно-рятувальної службицивільного захисту з питань організації служби та реагування на НС. Розглянуто пожежно-рятувальне обладнання та пожежно-технічне оснащення, яке виготовляється вУкраїні та за кордоном. Наведено порядок технічного обслуговування пожежно-технічного оснащення. Визначено класифікацію надзвичайних ситуацій. Розглянуто основи виживання на місцевості при проведенні пошуково-рятувальних робіт.
Навчальний курс призначений для здобувачів вищої освіти закладів вищої освіти ДСНС, а також інженерно-технічного персоналу оперативно-рятувальної служби цивільного захисту, який проводить заняття з особовим складом з професійної підготовки.

Курс базується на попередніх знаннях із фундаментальних та професійноорієнтованих дисциплін. Предметом навчальної дисципліни є вивчення стану техногенної небезпеки потенційно небезпечних технологій та виробництв в Україні на підставі аналізу причин і умов виникнення аварійних ситуацій та аварій в типових технологічних процесах, пов’язаних з хімічною, радіаційною та пожежовибухонебезпекою, впровадження в практику господарської діяльності об’єктів захисту вимог нормативно-законодавчих актів з питань техногенної та пожежної безпеки, а також організаційних і інженерно-технічних заходів, направлених на запобігання надзвичайних ситуацій техногенного характеру та ліквідацію їх наслідків.

Знання отримані під час вивчення навчальної дисципліни «Безпека експлуатації будівель і споруд» передбачають засвоєння:

-       спеціальної термінології та закономірностей побудови будівель і споруд в залежності від їх призначення;

-       основ проектування будівель і споруд;

-       фізико-механічних властивостей будівельних матеріалів;

-       фізико-механічних властивостей та поведінки будівельних конструкцій у нормальних умовах та при дії чинників надзвичайних ситуацій;

-       способів підвищення стійкості будівельних матеріалів і конструкцій до пожежі;

-       основ забезпечення безпеки будівель і споруд при дії несприятливих та небезпечних чинників надзвичайних ситуацій;

-       методик обстеження будівельних об'єктів, що піддаються несприятливим впливам;

-       способів ремонту та підсилення будівельних конструкцій.


Курс дисципліни «Пожежна безпека виробництв» містить основні поняття та положення, необхідні для здобувачів вищої освіти щодо ознайомлення їх з найбільш небезпечними сучасними технологіями та їх особливостями, поняттями про технологічні процеси і апарати та оволодіння методикою аналізу пожежовибухонебезпеки виробництв.

Вивчення навчальної дисципліни «Культура безпеки» передбачає розкриття таких проблемних питань сьогодення, як:

- планетарні екосистеми та вплив людської діяльності на їх функціонування;

- небезпеки та їх сукупність, засоби і системи захисту від небезпек;

- проблеми перебування людини в оточуючому середовищі під час звичайних та надзвичайних ситуацій, моделі безпеки системи «людина – життєве середовище»;

- алгоритми забезпечення безпеки і попередження небезпек шляхом вивчення загальних закономірностей їх виникнення, властивостей, наслідків впливу на організм людини, основ захисту здоров’я та життя людини і середовища її проживання від небезпек;

-теоретичні та практичні питання безпеки праці, особливості функціонування системи «людина-машина-середовище».

Передбачається розвиток у здобувачів вищої освіти логічного мислення, уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки навчальної дисципліни із повсякденним життям.

Навчання за даною навчальною дисципліною проводиться на початку освітнього процесу (1 курс навчання). Теоретичні положення навчальної дисципліни «Культура безпеки» виступають певним підґрунтям для ефективного засвоєння здобувачами вищої освіти основних професійно-орієнтованих дисциплін.


Вивчення навчальної дисципліни «Екологічні аспекти промислової безпеки» передбачає розкриття таких проблемних питань сьогодення, як:

- природна та техногенна небезпеки країни;

- захист атмосферного повітря від промислових викидів;

- захист водних ресурсів від промислових скидів;

- утилізація відходів;

- оцінка впливу техногенного забруднення на довкілля.

 Передбачається розвиток у здобувачів вищої освіти логічного мислення, уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки навчальної дисципліни із повсякденним життям; формування світогляду, що базується на аксіологічних пріоритетах сучасної промислової екології.

Навчання з навчальної дисципліни «Екологічні аспекти промислової безпеки» відбувається після вивчення здобувачами вищої освіти таких навчальних дисциплін, як «Вступ до фаху», «Виробнича санітарія», «Культура безпеки» та перед вивченням блоку професійно-орієнтованих навчальних дисциплін «Управління та нагляд у галузі охорони праці», «Ризикоорієнтоване управління охороною праці», «Профілактика виробничого травматизму та професійних захворювань», «Експертиза охорони праці», «Пожежна безпека виробництв» та ін.


Предметом навчальної дисципліни є загальні питання теорії та практики передачі та прийому інформації за допомогою технічних засобів електричного зв'язку, їх використання під час оповіщення про аварійні ситуації,  оперативного та точного прийому і передачі повідомлень про пожежу, аварію, стихійне лихо та інші надзвичайні ситуації, забезпечення оперативного висилання та інформування необхідних сил і засобів для ліквідування надзвичайної ситуації та її наслідків, підтримання засобів проводового та радіозв`язку в робочому стані та готовому для використання за призначенням, обміну інформацією між підрозділами служби цивільного захисту й іншими службами (поліцією, медичною допомогою, газоаварійною, енергетичною, водопровідною службою), використання засобів проводового та радіозв`язку, комп`ютерних мереж для організації зв`язку, інформування командного пункту про аварійну обстановку і хід аварійно-рятувальних робіт, забезпечення працездатності засобів зв'язку та управління, контролю робочого стану засобів зв'язку та управління і визначення можливих недоліків, проведення технічного обслуговування засобів зв'язку та управління, контролю ведення документації щодо використання засобів зв'язку та управління, застосування комплексу технічних засобів зв’язку та управління для оперативного управління підрозділами цивільного захисту.

Курс містить основні положення щодо планування та проведення робіт для попередження та захисту населення та територій від наслідків надзвичайних ситуацій природного та техногенного характеру. У кожній темі наведені контрольні запитання і завдання, список сучасної літератури для самостійного засвоєння матеріалу, підготовки рефератів та обговорень.

          Дисципліна «Нормативно-правове регулювання у сфері цивільного захисту» особливу увагу акцентує на правовому забезпеченні питань техногенної та пожежної безпеки під час вжиття заходів щодо прогнозування, попередження та ліквідації надзвичайних ситуацій техногенного і природного характеру,  та сприяє здобуттю знань за різними напрямами діяльності  Державної служби України з надзвичайних ситуацій.

          Постійні зміни в законодавстві, внесення доповнень в існуючі закони та видання нових, зміна моделей регулювання адміністративно-правових відносин відбиваються на діяльності центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про пожежну і техногенну безпеку. Вкрай важливим є вміння орієнтуватися в усіх питаннях правового регулювання забезпечення безпеки в надзвичайних ситуаціях; здійснювати державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту та адміністративно-процесуальну діяльність у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки; самостійно і систематично вивчати основні положення чинних законів та нормативно-правових актів у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки; користуватися правовими термінами, застосовувати свої конституційні та законні права і виконувати обов'язки в суворій відповідності із чинним законодавством.


Метою навчальної дисципліни «Безпека виробничих процесів, обладнання та транспорту» полягає у набутті студентом компетентності, знань, умінь і навичок створення та контролю безпечної роботи виробничих процесів та устаткування на підприємствах.

Основним завданням є навчання майбутніх фахівців користуванню в практичній діяльності нормативними документами з нагляду за охороною праці, плануванню роботи з охорони праці на підприємстві, організації роботи з нагляду за станом охорони праці, вмінню формувати вимоги до персоналу з професійної придатності та професійної підготовленості, розробці заходів щодо зменшення порушень нормативно-правових актів з охорони праці.


Метою викладання навчальної дисципліни «Ґендерні основи безпеки та трудової діяльності» є формування у здобувачів вищої освіти системних уявлень про основні питання ґендеру в безпеці та аспекти його вивчення в трудовій діяльності, забезпечення здобувачів вищої освіти комплексом знань, умінь та навичок, необхідних для застосування в професійній діяльності у сфері охорони та безпеки праці.


Метою вивчення дисципліни «Управління та нагляд у галузі охорони праці» є формування у майбутніх фахівців з вищою освітою необхідного в їхній подальшій професійній діяльності рівня знань та умінь із правових і організаційних питань державного управління та нагляду в галузі охорони праці, а також активної позиції щодо практичної реалізації принципу пріоритетності охорони життя та здоров’я працівників по відношенню до результатів виробничої діяльності.

         Метою вивчення навчальної дисципліни «Ризикоорієнтоване управління охороною праці» є підготовка фахівців, здатних оцінити не-безпеки робочого місця та самостійно виконати поставлені перед ними інженерні завдання в галузі забезпечення безпеки й поліпшення умов праці, а також системно підходити до управління охороною праці, взає-модіючи з підприємствами, організаціями, науковими установами тощо з питань забезпечення безпеки у надзвичайних ситуаціях та проведення відповідних досліджень.

          Основним завданням вивчення дисципліни «Ризикоорієнтоване управління охороною праці» є навчання майбутніх фахівців основним категоріям та поняттям, показникам, методам нормативного та науково-го обґрунтування інженерно-технічних та організаційних заходів щодо забезпечення безпеки й поліпшення умов праці на робочих місцях, осно-вам безпеки в аварійних ситуаціях.