Курс навчальної дисципліни «Технічна механіка рідини та газу» (ТМРГ)  по­кликаний забезпечити тео­ре­ти­ч­ну й прак­тичну основи та сприяти формуванню у майбутнього фахівця з цивільної безпеки сис­теми тео­­ретич­них знань і практичних на­вичок у сфері застосу­ва­ння законів рівно­ваги і механічного руху рідин і газів й механічної взаємодії текучих середо­вищ (ТС) з твердими тілами, а також методів застосування цих законів при вирі­шенні прикладних задач. 

Предметом вивчення навчальної дисципліни є вимоги нормативноправових актів щодо організації та діяльності підрозділів Оперативнорятувальної служби цивільного захисту; призначення, принципи будови, тактико-технічні характеристики та правила експлуатації аварійнорятувальної, інженерної та пожежної техніки, пожежно-технічного оснащення, аварійно-рятувального інструменту та спеціального спорядження; методика застосування пожежної та аварійно-рятувальної техніки при проведенні аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт під час ліквідації надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, правила безпеки праці під час проведення всіх видів робіт; типові способи роботи під час ліквідації надзвичайної ситуації, роботи з аварійно-рятувальним та пожежно-технічним оснащенням.

Завданнями вивченя дисципліни є сформувати у майбутнього фахівця чіткі знання і вміння з питань основних напрямків організації внутрішньої та караульної служби, підготовки особовогОРС ЦЗ.

Мета вивчення дисципліни - формування у здобувачів вищої освіти необхідних теоретичних знань та практичних вмінь та навичок, достатніх до успішного виконання професійних завдань з питань організації внутрішньої та караульної служб в териториальних підрозділах ОРС ЦЗ.

Знання отримані під час вивчення навчальної дисципліни «Рятувальна та загальна фізична підготовка (розділ - Рятувальна підготовка)» дозволяють виконувати обов’язки пожежного-рятувальника під час несення служби, під час ліквідації наслідків надзвичайної ситуації у відповідності до вимог керівних документів, а також з урахуванням гендерного аспекту та питань гендерної рівності.

Даний курс передбачає формування у майбутнього фахівця чітких знань і вмінь щодо виконання посадових інструкцій пожежного-рятувальника, з врахуванням:

- вимог нормативно-правових документів щодо організації та діяльності пожежно-рятувальних підрозділів;

- призначення, принципів будови, тактико-технічних характеристик та правил експлуатації спеціального спорядження;

- правил безпеки праці під час проведення всіх видів робіт.

Відмінною особливістю даного курсу є те, що всі практичні заняття проводяться з використанням матеріально-технічної бази кафедри та НПРЧ НУЦЗ України, що дозволяє максимально приблизити до реальних умов відпрацювання питань, які виносяться на заняття.

Знання отримані під час вивчення навчальної дисципліни «Аварійно- рятувальні та інших невідкладних робіт» сприяють розвитку наступного використання здобувачами вищої освіти у подальшій професійній діяльності загальних методик та технологій проведення аварійно-рятувальних робіт, оцінки хімічної, радіаційної та вибухонебезпеки об’єктів, а також методики прогнозування обстановки на цих об’єктах і організації ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій для їх наступного використання для визначення порядку і послідовності дій оперативно-рятувальних підрозділів, швидкого зосередження і вірного використання сил та засобів, усуненням причин та умов, що сприяють виникненню та поширенню надзвичайної ситуації, перешкоджають її своєчасній ліквідації та рятуванню людей, для визначення безпечних місць можливого проведення розтину та розбирання конструкцій, для забезпечення захисту персоналу об’єкту та особового складу під час ліквідації надзвичайної ситуації.

Відмінною особливістю даного курсу є те, що всі практичні заняття проводяться з використанням матеріально-технічної бази кафедри та НПРЧ НУЦЗ України, що дозволяє максимально приблизити до реальних умов відпрацювання питань, які виносяться на заняття.

Знання отримані під час вивчення курсу сприяють розвитку тактичного мислення у здобувачів вищої освіти. Тактичне мислення – це складний психологічний процес аналізу обстановки, яка постійно змінюється під час ліквідації наслідків надзвичайної ситуації та гасіння пожежі, результатом якого є своєчасне обґрунтування й прийняття рішень з організації оперативних дій.

Метою курсу є формування у здобувачів вищої освіти вміння щодо проведення заходів з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій.

Метою курсу  є забезпечення підготовки фахівців, здатних організовувати комплекс заходів, що включає аварійно-рятувальні та інші невідкладні роботи, які здійснюються у разі виникнення надзвичайної ситуації і спрямовані на припинення дії небезпечних факторів, рятування життя та збереження здоров’я людей, а також на локалізацію зони надзвичайної ситуації.

Основними завданнями вивчення дисципліни є навчити майбутніх фахівців застосовувати типові методи прийняття рішень з організації оперативних дій під час ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій.

   Вивчення навчальної дисципліни «Захист навколишнього середовища» передбачає розкриття таких проблемних питань сьогодення як: стан навколишнього середовища та вплив антропогенної діяльності на нього; раціональне використання природних ресурсів та комплексний характер їх застосування; технології захисту довкілля, сучасні підходи на виробництвах до захисту грунтів, водних об’єктів, атмосферного повітря, технологічні, технічні та організаційні заходи, що спрямовані на мінімізацію та виключення антропогенного забруднення складових біосфери та біосфери в цілому; екологізація виробництв на основі комплексності рішень у питаннях охорони довкілля та постійного впровадження новітніх енерго- та ресурсозберігаючих технологій; теоретичні та практичні питання захисту навколишнього середовища.

    Передбачається розвиток у здобувачів вищої освіти логічного мислення, уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки дисципліни із повсякденним життям; формування екологічного світогляду, який є важливим елементом світового сьогодення.

Вивчення навчальної дисципліни «Культура безпеки» передбачає розкриття таких проблемних питань сьогодення, як:

- планетарні екосистеми та вплив людської діяльності на їх функціонування;

- небезпеки та їх сукупність, засоби і системи захисту від небезпек;

- проблеми перебування людини в оточуючому середовищі під час звичайних та надзвичайних ситуацій, моделі безпеки системи «людина – життєве середовище»;

- алгоритми забезпечення безпеки і попередження небезпек шляхом вивчення загальних закономірностей їх виникнення, властивостей, наслідків впливу на організм людини, основ захисту здоров’я та життя людини і середовища її проживання від небезпек;

-теоретичні та практичні питання безпеки праці, особливості функціонування системи «людина-машина-середовище».

Передбачається розвиток у здобувачів вищої освіти логічного мислення, уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки навчальної дисципліни із повсякденним життям.

Навчання за даною навчальною дисципліною проводиться на початку освітнього процесу (1 курс навчання). Теоретичні положення навчальної дисципліни «Культура безпеки» виступають певним підґрунтям для ефективного засвоєння здобувачами вищої освіти основних професійно-орієнтованих дисциплін.

Курс базується на попередніх знаннях із фундаментальних та професійноорієнтованих дисциплін. Предметом навчальної дисципліни є вивчення стану техногенної небезпеки потенційно небезпечних технологій та виробництв в Україні на підставі аналізу причин і умов виникнення аварійних ситуацій та аварій в типових технологічних процесах, пов’язаних з хімічною, радіаційною та пожежовибухонебезпекою, впровадження в практику господарської діяльності об’єктів захисту вимог нормативно-законодавчих актів з питань техногенної та пожежної безпеки, а також організаційних і інженерно-технічних заходів, направлених на запобігання надзвичайних ситуацій техногенного характеру та ліквідацію їх наслідків.

Дисципліна «Нормативно-правове регулювання у сфері цивільного захисту» особливу увагу акцентує на правовому забезпеченні питань техногенної та пожежної безпеки під час вжиття заходів щодо прогнозування, попередження та ліквідації надзвичайних ситуацій техногенного і природного характеру,  та сприяє здобуттю знань за різними напрямами діяльності  Державної служби України з надзвичайних ситуацій.

Вкрай важливим є вміння орієнтуватися в усіх питаннях правового регулювання забезпечення безпеки в надзвичайних ситуаціях; здійснювати державний нагляд (контроль) з питань пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту та адміністративно-процесуальну діяльність у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки; самостійно і систематично вивчати основні положення чинних законів та нормативно-правових актів у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки; користуватися правовими термінами, застосовувати свої конституційні та законні права і виконувати обов'язки в суворій відповідності із чинним законодавством.

Основні завдання вивчення дисципліни: навчити майбутніх фахівців орієнтуватися в усіх питаннях правового регулювання забезпечення безпеки в надзвичайних ситуаціях; способам здійснення державного нагляду (контролю); сформувати у здобувачів вищої освіти теоретичні знання, навички та практичні вміння для розгляду конкретних ситуацій і вирішення практичних завдань.

 

 


Предметом навчальної дисципліни є загальні питання теорії та практики передачі та прийому інформації за допомогою технічних засобів електричного зв'язку, їх використання під час оповіщення про аварійні ситуації,  оперативного та точного прийому і передачі повідомлень про пожежу, аварію, стихійне лихо та інші надзвичайні ситуації, забезпечення оперативного висилання та інформування необхідних сил і засобів для ліквідування надзвичайної ситуації та її наслідків, підтримання засобів проводового та радіозв`язку в робочому стані та готовому для використання за призначенням, обміну інформацією між підрозділами служби цивільного захисту й іншими службами (поліцією, медичною допомогою, газоаварійною, енергетичною, водопровідною службою), використання засобів проводового та радіозв`язку, комп`ютерних мереж для організації зв`язку, інформування командного пункту про аварійну обстановку і хід аварійно-рятувальних робіт, забезпечення працездатності засобів зв'язку та управління, контролю робочого стану засобів зв'язку та управління і визначення можливих недоліків, проведення технічного обслуговування засобів зв'язку та управління, контролю ведення документації щодо використання засобів зв'язку та управління, застосування комплексу технічних засобів зв’язку та управління для оперативного управління підрозділами цивільного захисту.

Курс містить основні положення щодо планування та проведення робіт для попередження та захисту населення та територій від наслідків надзвичайних ситуацій природного та техногенного характеру.  У кожній темі наведені контрольні запитання і завдання, список сучасної літератури для самостійного засвоєння матеріалу, підготовки рефератів та обговорень.