Дисциплина "Анатомія нервової системи та фізіологія вищої нервової діяльності" спрямована на формування наукових знань у здобувачів вищої освіти про особливості будови та функціонування ЦНС на засадах аналізу сучасних анатомічних і фізіологічних концепцій з метою розуміння психологічних явищ, прогнозування розвитку психічних процесів і станів; ознайомлення здобувачів з функціонуванням центральної та периферичної нервової системи; формування у них практичних умінь та навичок використання знань анатомії нервової системи та фізіології вищої нервової діяльності в подальшій професійній діяльності практичного психолога.

Знання отримані під час вивчення навчальної дисципліни «Організаційна психологія» дозволяють здобувачам вищої освіти отримати знання особливостей поведінки людей і груп в організаціях, механізмів які регулюють поведінку, впровадження змін в організаційну середу, з метою підвищення ефективності праці персоналу, критично осмислювати основні теорій, принципи, методи дисципліни, здійснювати психологічний аналіз професійної діяльності, сформувати системи наукових понять і науково впорядкованих базових уявлень про всі суттєві аспекти функціонування організації, формують системний науковий світогляд, уміння креативно мислити, формулювати висновки і розробляти рекомендації щодо поліпшення діяльності організацій.

Даний курс передбачає теоретичне і практичне оволодіння знаннями з вирішення психологічних проблем в організаційно - управлінській сфері підрозділів ДСНС України, підприємств, організацій, установ різних форм власності, з формування управлінського мислення, заснованого на розумінні суті і основних закономірностей психології управління та психологічних основ функціонування організації в діяльності сучасних підприємств, визначення психологічних засобів оптимізації управління організацією, психологічних методів прийняття у співробітниками цінностей і цілей організації, особливостей формування групи і команди для виконання спільної діяльності, психологічної підтримки нововведення в організації.

Відмінною особливістю даної дисципліни є те, що вона на основі наукового аналізу поведінки індивідів, груп, організацій надає можливість зрозуміти, передбачити і вдосконалити індивідуальне виконання поставлених завдань і функціонування організації в цілому з урахуванням впливу зовнішнього середовища.

Модуль "Емоційно-вольва сфера" є частиною великого курсу "Загальна психологія" і  передбачає вивчення емоційної складової психіки людини (види, властивості , прояви, порушення та їх корекція), а також підходів до її аналізу в психологічній науці. Також модуль включає роботу з вольовою сферою та довільною поведінкою людини. Передбачається також аналіз різних точок зору на це питання.

Соціальна психологія це частина загального курсу "Соціальна та політична психологія". Метою вивчення соціальної психології формування: професійно-орієнтованих знань про структурні компоненти, закономірності та функції соціальної  психології; початкових умінь та навичок інформаційно-аналітичної роботи в галузі соціальної  психології.  Основні завдання вивчення дисципліни:  освоїти теоретичні положення найбільш важливих соціально-психологічних концепцій і тих експериментальних даних, до яких апелюють ці концепції; сформувати у здобувачів вищої освіти теоретичні моделі психологічних явищ та процесів, що впливають на соціальну поведінку людини; освоїти основні техніки та процедури соціальної  психології; сформувати навички та уміння  психологічного дослідження  соціальних ситуацій та конфліктів.

Знання отримані під час вивчення навчальної дисципліни «Рятувальна та загальна фізична підготовка (розділ - Рятувальна підготовка)» дозволяють виконувати обов’язки пожежного-рятувальника під час несення служби, під час ліквідації наслідків надзвичайної ситуації у відповідності до вимог керівних документів, а також з урахуванням гендерного аспекту та питань гендерної рівності.

Даний курс передбачає формування у майбутнього фахівця чітких знань і вмінь щодо виконання посадових інструкцій пожежного-рятувальника, з врахуванням:

- вимог нормативно-правових документів щодо організації та діяльності пожежно-рятувальних підрозділів;

- призначення, принципів будови, тактико-технічних характеристик та правил експлуатації спеціального спорядження;

- правил безпеки праці під час проведення всіх видів робіт.

Відмінною особливістю даного курсу є те, що всі практичні заняття проводяться з використанням матеріально-технічної бази кафедри та НПРЧ НУЦЗ України, що дозволяє максимально приблизити до реальних умов відпрацювання питань, які виносяться на заняття.

Опис курсу з силабусу

Психологія пізнавальних процесів - частина великого курсу "Загальна психологія", яка присвячена вивченню когнітивних процесів людини, а саме уваги, відчуття, сприймання, пам'яті, мислення та мовлення і уяви. Вивчення цієї частини ЗП дозволить студентам розкрити закономірності отримання та переробки інформації людиною, особливості зосередження на об'єктах, відчуття окремих властивостей предметів та явищ а також сприймання цілісних об'єктів, запам'ятовування, збереження, відтворення та забування інформації, мисленнєвої обробки матеріалу з використанням мовленнєвих структур та створення нових об'єктів, а також утворення образів та уявлень на основі досвіду людини.

Метою викладання навчальної дисципліни "Загальна психологія"  є теоретичне та практичне вивчення базових понять психологічної науки, серед яких є і поняття свідомості, самосвідомості, несвідомого та діяльності.

Це один з модулів великого курсу "Загальна психологія", який присвячений з'ясуванню питань витоків психіки живих істот тиа її змін в процесі еволюціїї, особливостей психічного відображення та його рівнів;  природи людської свідомості як рівня відображення людиною дійсності, її основних ознак і психологічних характеритик; поняття несвідомого, його проявів та класів.  Крім того, у цій частині курсу буде розглянуто поняття діяльності, її атрибутів та функцій, структури та основних видів.

Знання отримані під час вивчення навчальної дисципліни «Психологічний спецпрактикум з екстремальної та кризової психології» сприяють розвитку професійного мислення в здобувачів вищої освіти.

Даний курс передбачає вивчення організації роботи психологів ДСНС під час забезпечення службової діяльності аварійно-рятувальних служб, особливостей роботи психолога в екстремальних ситуаціях, надання невідкладної психологічної допомоги тим, хто її потребує, аналіз психологічних наслідків діяльності персоналу ДСНС під час виконання професійних обов’язків в умовах ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій природного, техногенного та соціального походження, формування вмінь надання психологічної допомоги в гострий період розвитку травми після надзвичайної ситуації та здійснення психологічного супроводження професійної діяльності.

Основний результат, якого мають досягти здобувачі вищої освіти у ході вивчення навчальної дисципліни, є формування умінь з реалізації психологічного забезпечення службової діяльності аварійно-рятувальних служб. З метою активізації самостійної роботи програма містить семінарсько-практичні заняття, а також перелік завдань для самостійної роботи. Для підсумкового контролю програмою курсу передбачено проведення екзамену.

Експериментальна психологія є однією із найцікавіших і водночас найскладніших для розуміння галузей психологічної науки. Володіння нормативами експериментальної психології забезпечує здобувачу вищої освіти орієнтування у методології та методах вивчення особистості.

Вивчення особливостей застосування експериментального та інших методів в психології є важливим компонентом професійної підготовки психолога, що допомагає йому дослідити не тільки ті чи інші психічні явища, а й причини їх виникнення, науково обґрунтовано прогнозувати прояви певних психічних закономірностей. Саме тому курс «Експериментальна психологія» є одним із базових у підготовці психологів.

Основний результат, якого мають досягти здобувачі вищої освіти у ході вивчення навчальної дисципліни, є закладання засад психологічної культури їх професійного мислення щодо підготовки та проведення експериментального та прикладного практичного дослідження. З метою активізації самостійної роботи програма містить семінарсько-практичні заняття, а також перелік завдань для самостійної роботи. Для підсумкового контролю програмою курсу передбачено проведення екзамену.

Знання отримані під час вивчення навчальної дисципліни «Математичні методи в психології» сприяють розвитку професійного мислення в здобувачів вищої освіти. Застосовують для опрацювання даних отриманих психодіагностичними методами та для встановлення кількісних залежностей між досліджуваними явищами. Вони допомагають оцінити результати дослідження, підвищують надійність висновків, дають підстави для теоретичних узагальнень.

Даний курс передбачає теоретичне і практичне оволодіння статистичними процедурами обробки емпіричних даних та способами їх застосування з метою використання цих процедур психологами для вирішення статистичних завдань, які виникають спочатку в рамках виконання ними курсових і кваліфікаційних робіт, а потім і в процесі проведення власних наукових та науково-практичних психологічних досліджень.

Відмінною особливістю даного курсу є те, що всі розглянуті алгоритми розрахунків застосування статистичних критеріїв супроводжуються відео-оглядом відповідних процедур у програмі статистичної обробки інформації SPSS Statistics 23.0 безпосередньо під час заняття завдяки використанню технології QR-коду.

Знання отримані під час вивчення навчальної дисципліни “Методика викладання психології” сприяють розвитку професійного мислення в здобувачів вищої освіти, засвоєння психологічних закономірностей та механізмів навчання і виховання, розглядаються теоретичні та практичні питання викладання, організаційно-правові форми активізації діяльності учасників навчального процесу.

Даний курс передбачає теоретичне і практичне оволодіння знаннями  стосовно методів, прийомів та засобів здійснення навчально-пізнавальної діяльності особистості, а також виконуються конкретні завдання з відповідних тем навчальної дисципліни.

Під час викладання дисципліни та самостійної роботи використовуються сучасні дидактичні методи навчання для вищої школи,  які базуються на принципах пріоритету самостійної роботи здобувача вищої освіти, системності, принципах розвитку освітніх потреб та його свідомого навчання.


Психофізіологія входить у систему психологічних наук, тому знання отримані під час вивчення цієї навчальної дисципліни сприяють усвідомленню сутності психічних процесів та станів, вирішенню питань про фізіологічні механізми цих процесів. Спираючись на різні галузі біології, психофізіологія пов’язана з багатьма гуманітарними дисциплінами. Комплексний міждисциплінарний характер сприяє формуванню та розвитку теоретичного, практичного та професійного мислення здобувачів вищої освіти, вмінню аналізувати, систематизувати отримані знання та використовувати їх при вивченні інших дисциплін психологічного циклу та виконанню професійних обов’язків.

         Даний курс передбачає теоретичне і практичне оволодіння знаннями фізіологічних та нейронних механізмів психічних процесів, станів та поведінки, закономірностей прояву психічних процесів, вивченню індивідуальних та типологічних відмінностей між людьми, що обумовлені психофізіологічними особливостями.

         Відмінною особливістю даного курсу є те, що зосереджено увагу на встановленні та реалізації засобів збереження працездатності та ефективної й безпечної діяльності спеціалістів – психологів у різних умовах. Глибоко розкрито й достатньо обґрунтовано перспективні напрями роботи щодо регуляції організму на різних етапах та при різних умовах професійної діяльності з урахуванням фізіологічних механізмів. Базові теми доповнені розділами, що узагальнюють сучасні світові досягнення і виокремлюють психофізіологічні фактори та умови забезпечення ефективної та безпечної діяльності.

Знання отримані під час вивчення навчальної дисципліни “Педагогіка та педагогічна психологія” сприяють розвитку професійного мислення в здобувачів вищої освіти, засвоєння психологічних закономірностей та механізмів навчання і виховання та психології педагогічної діяльності Отримані знання допомагають розвити практичні вміння, що забезпечує творчість та ініціативу діяльності.

Даний курс передбачає теоретичне і практичне оволодіння знаннями  стосовно методів, прийомів та засобів здійснення навчально-пізнавальної діяльності особистості, а також виконуються конкретні завдання з відповідних тем навчальної дисципліни.

Методи навчання базуються на принципах пріоритету самостійної роботи здобувача вищої освіти, системності, принципах розвитку освітніх потреб та його свідомого навчання.


Навчальна дисципліна «Основи біології людини» спрямована на засвоєння та підвищення рівня біологічних знань та подальше їх практичне використання у роботі фахівця – психолога, формування логіки пізнання існування живого від загального до конкретного, що уможливлює розвивальний характер навчання і сприяє розвитку теоретичного та практичного мислення, дає можливість об’єднувати окремі знання у систему, забезпечуючи їх інтеграцію.

       Теоретичний та практичний матеріал сприятиме професійному самовизначенню у прикладних сферах, розвитку розумових здібностей та якостей особистості майбутнього професіонала, мотивує до здорового способу життя, допоможе оволодіти технологією прийняття рішень, вільного вибору і дій у різних професійних напрямках.

       Відмінною особливістю даного курсу є те, що матеріал структуровано таким чином, щоб сконцентрувати увагу саме на людині та показати її центральне місце в біологічному світі.


Дисципліна "Основи психологічної практики" відноситься до фундаментальних дисциплін: вона сприяє формуванню у студентів та курсантів уявлень про психологічну практику, дозволяє глибше розкрити сутність основних видів психологічної практики практичного психолога.

Сучасна концепція основ психологічної практики дає уяву про особливості об`єкту та предмету дослідження практичної психології, обсяг теоретичних положень та наукових методів, які використовуються в психологічній практиці, розглядає можливі сфери застосування психологічної практики, а також дозволяє придбати практичні навички раціонального та конструктивного вирішення типових психологічних проблем, сформувати відповідальний та усвідомлений підхід до реалізації завдань практичної психології в професійному, особистому та повсякденному житті людей.


Знання, отримані під час вивчення навчальної дисципліни «Вікова та геронтопсихологія» сприяють розвитку професійного мислення у здобувачів вищої освіти. Актуальність даного курсу визначається необхідністю врахування в професійній діяльності вікової специфіки психічного розвитку людини. Тому ознайомлення здобувачів вищої освіти з науковими підходами до проблеми психічного розвитку в різних школах і напрямах (вітчизняних і зарубіжних), віковими особливостями психічних процесів, провідними чинниками розвитку особистості, факторами, закономірностями та механізмами психічного розвитку, що обумовлюють і пояснюють вікові психологічні зміни в онтогенезі в цілому і на різних його етапах є важливим елементом в системі професійної підготовки психологів.

Відмінною особливістю даного курсу є те, що всі питання розглядаються не лише теоретично, а й практично у вигляді розв’язування психологічних задач.